SŁOWNIK POJĘĆ

Słownik pojęć

Image

Pojęcia związane z mailingiem:

  • double opt-in forma w jakiej potwierdzony została adres e-mail adresata. Po rejestracji adresata na portalu / forum jest wysyłana potwierdzająca wiadomość na podany przez niego adres e-mail. Dopiero po kliknięciu w link aktywacyjny konto adresata jest aktywne. Gwarantuje to że adresat jest właścicielem adresu e-mail i świadomie rejestruje się na danej stronie.
  • Geolokalizacja - określenie obszaru (województwo, powiat, miejscowość, zakres kodów pocztowych) z którego wybrani zostaną adresaci do których zostanie wysłana oferta. Geolokalizację można przeprowadzić także na podstawie raportu, uzyskując informację w jakim obszarze kampania miała najlepsze wyniki.
  • Grupa Docelowa (Target) - adresaci do których zostanie wysłana wiadomość wybrani na podstawie dwóch zasadniczych parametrów Segmentu i Geolokalizacji.
  • Kreacja wiadomości - przygotowanie wszystkich elementów wizualnych w postaci prostej strony HTML, następnie dopasowanie jej do standardów wymaganych przy wysyłaniu jej jako e-mail.
  • Segment - określenie konkretnej branży (np. sprzedaż hurtowa urządzeń RTV i AGD) lub grupy branż (np. branża motoryzacyjna -> sprzedaż samochodów, wynajem samochodów, serwisy samochodowe, sprzedaż części zamienny, sprzedaż chemii i kosmetyków samochodowych itd.) będących w grupie która jest potencjalnym odbiorcą promowanej usługi/produktu.
  • Waga / Ciężar wiadomości - ilość danych (w KB) jaką zajmuje wiadomość, im e-mail jest cięższy tym większe obciążenia dla serwera pocztowego i dłuższy czas wysyłania.

Formy rozliczenia akcji:

  • CPC ( Cost per click ) rozliczenie za kliknięcie w link.
  • CPL ( Cost per lead ), CPA ( Cost per action ) rozliczenie za wykonanie konkretnej czynności - najczęściej jest to wypełnienie formularza kontaktowego ale może to być pobranie pliku ( np. prezentacji ), zagranie w mini grę promocyjną.
  • CPM ( Cost per mille )w akcjach mailingowych koszt wysłania wiadomości do 1000 adresatów, w reklamach typu display (wyświetlane na stronach internetowych) koszt 1000 wyświetleń reklamy.
  • CPS ( Cost per sale ) CPO ( Cost per Order ) rozliczenie za sprzedaż w okresie czasu z reguły wyrażona w % np. przez 60 dni 5 % od wartości zakupów poleconego klienta.

Pojęcia związane z raportami, statystykami:

  • eCPM ( effective Cost Per Mille ) koszt przypadający na 1000 wysłanych wiadomości lub wyświetleń reklamy w kampaniach rozliczanych w modelu CPC lub CPL/CPA Np. jeśli w kampanii rozliczanej w modelu CPC na 2000 wysłanych wiadomości nasz koszt wygenerowanych kliknięć to 300 zł, eCPM wyniesie 150 zł.
  • EPC ( Earnings Per Click ) zysk z jednego kliknięcia jaki uzyskuje reklamodawca, z reguły jest to średnia dzienna, tygodniowa lub miesięczna. Raport po zakończeniu akcji może zawierać średni koszt wyliczony na podstawie całego okresu trwania kampanii. Jest to dobry współczynnik do porównania poszczególnych edycji lub skuteczności poszczególnych kreacji wiadomości jeśli równolegle wykorzystywane jest ich kilka.
  • CR ( Conversion Rate ) stosunek wykonania konkretnej akcji w stosunku do ilości kliknięć. Np. jeśli 100 uruchomiono link i 3 razy wypełniono formularz CR wyniesie 3%.
  • CTR ( Click Through Rate ) stosunek ilości uruchomienia linków (przejścia adresatów na stronę klienta) do ilości wyświetleń reklamy (przy mailingu otworzeń wiadomości) tak zwany Współczynnik Klikalności. Dla przykładu gdy na 1000 otworzonych wiadomości zostanie uruchomionych 25 linków CTR będzie równe 2,5%. Im wyższe CTR tym lepiej ukierunkowana kampania. Jednak zbyt wysokie CTR może oznaczać nieuczciwe podwyższanie tego współczynnika.